Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych RegioFun ogłosił tytuł filmu, jaki otworzy 6. edycję festiwalu. Na inaugurację, 20 października 2015 r. przygotowano specjalny pokaz „Letniego przesilenia” Michała Rogalskiego – produkcji nagrodzonej za scenariusz na prestiżowym festiwalu w Montrealu, a na zakończonym niedawno Festiwalu Filmowym w Gdyni – m.in. za zdjęcia i drugoplanową rolę kobiecą. W rolach głównych zobaczymy trójkę młodych aktorów: Filipa Piotrowicza, Jonasa Naya i Urszulę Bogucką, którym partnerują m.in. Bartłomiej Topa, Agnieszka Krukówka, Krzysztof Czeczot.
Tory kolejowe pokazane w centralnej perspektywie – z punktem zbiegu na horyzoncie. Zawierucha wojenna, której epicentrum jest gdzie indziej wprawdzie, ale głuchy pomruk słychać aż nadto, zwłaszcza jeśli do szyn przyłożyć ucho…Jest rok 1943, czwarty rok Apokalipsy, gdzieś w Polsce, przy torach właśnie, po których mkną wagony z ładunkiem wojennych dramatów. Ludzie i rzeczy jednakowo wyrwani z miejsc, kontekstów, sytuacji, wyrzuceni na tory. Przemieszani – młody Niemiec i młody Polak, blada, wielkooka uciekinierka z transportu i śliczna Franka z Wróblewa /tak się nazywa miejscowość/, znalezny gramofon i jazz – zdegenerowana muzyka, przez którą w Wermachcie znalazł się młodociany Guido. Romek /Polak/, jego równolatek, jest pomocnikiem kolejarza, bystrym obserwatorem, a z czasem – uczestnikiem wydarzeń, które na głuchej polskiej prowincji przyjmują kształt gorzkiej tragikomedii ludzkich losów i namiętności.
Film Michała Rogalskiego jest koprodukcją polsko-niemiecką i sam ów tryb jego produkcji i realizacji podpowiada formę lektury. Powstaje bowiem wielogłos, podwojenie perspektywy i punktu widzenia. Obaj główni bohaterowie – Guido i Romek, pomimo, że decyzją historii – wrogowie, mają ze sobą więcej wspólnego, niż każdy z nich ze swoim przełożonym. Co ich łączy? Młodość, dziewczyna, pragnienie odwrócenia się tyłem do wojennej paranoi. Czy to się może udać? Tytuł wszak zapowiada „maksymalne wychylenie Ziemi ku Słońcu”…